Додаток "Створення текстових навчальних матеріалів"

Текстовий навчальний матеріал зручно створювати в текстовому редакторі Microsoft Word. Він всім добре відомий і користування ним не викликає особливих труднощів. При цьому можна використовувати вбудовані інструментальні засоби створення рисунків, редактор формул, можливості вставки зображень і т.д.

Конспект електронного текстового навчального матеріалу повинен створюватись відповідно до загальноприйнятого оформлення електронного тексту, що наведено далі.

Форматування шрифту має бути задано Times New Roman, Обычный, розмір 12. Задати відповідний формат можна в меню Формат – Шрифт (Рис. 1), попередньо виділивши текст який потрібно форматувати.

Рис. 1. Форматування шрифту

Форматування абзаців здійснюється в меню Формат – Абзац (Рис. 2). Тут необхідно вказати вирівнювання по ширині, відступи зліва і справа рівні нулю, перший рядок відступ на 1,27 см, інтервал перед та після абзацу рівний нулю, а міжрядковий інтервал рівний 1,5.

Рис. 2. Форматування абзаців

Для створення зручних умов вивчення навчального матеріалу кожен пункт її плану бажано зробити гіперпосиланням. Таким чином, натиснувши на гіперпосилання, можна одразу відкрити потрібний текст. Для створення таких гіперпосилань виконаємо наступні кроки:

  1. Назви пунктів плану у тексті виділяємо і на Панелі редагування у полі Стиль задаємо стиль Заголовок 1 (Рис. 3).

Рис. 3. Виділення заголовків

  1. Потім виділяємо відповідний пункт у плані, і натискаємо на кнопку Гіперпосилання  (Рис. 4). У вікні, що відкриється, у колонці Связать с: обираємо местом в документе і у полі Выберите место в документе: обираємо відповідний заголовок, натискаємо ОК. Гіперпосилання готово.

Рис. 4. Створення гіперпосилання

Основні поняття в конспекті можуть виділятися більшим і яскравим шрифтом, підкресленням. Підкреслення в тексті краще використовувати в незначному обсязі, так як вони можуть сприйматися як гіперпосилання, і тому будуть ускладнювати роботу з текстом.

З метою виділення певних моментів і щоб розбавити текст використовують позначки у тексті (Рис. 5). Даними позначками можна виділяти головні моменти, визначення, приклади, питання для самоконтролю, питання для рефлексії, робити пам’ятки і т.п.

Рис. 5 Позначки у тексті

Перелік позначок краще розмістити у таблиці із двох стовпчиків:

−             у першому стовпчику подати зображення позначок,

−             у другому – коментар до них (тобто, що позначка означає).

Терміни, що зустрічаються в тексті, повинні мати посилання на словникові статті, що їх розкривають, і повинні бути виділені в тексті.

Для підсилення наочності навчального матеріалу рекомендується використання таблиць і схем. Таблиці по виконанню їх функціональної ролі розподіляють на роз’яснювальні, порівняльні і узагальнюючі.

Роз’яснювальні таблиці в стислому вигляді полегшують розуміння теоретичного матеріалу, що вивчається, сприяють свідомому його засвоєнню і запам’ятовуванню.

Порівняльні таблиці є одним з видів угруповання матеріалу. Порівнюватися можуть будь-які елементи: істотні порівняльні ознаки літературних, природних, мовних і соціальних об’єктів, математичні поняття, і т.п.

Узагальнюючі або тематичні таблиці підводять підсумок вивченому теоретичному матеріалу, сприяють формуванню понять. Узагальнюючи в логічній послідовності, вони перераховують основні риси явищ, подій, процесів і т.п .

ЕНМ може задовольнити вимоги наочності не тільки на основі використання таблиць, але і за рахунок використання графіків, діаграм, схем, схематичних малюнків. Такі засоби використовуються як для виявлення істотних ознак, зв’язків і відношень явищ, подій, процесів і т.п., так і для формування образного уявлення фрагмента тексту. За допомогою схематичного зображення автор розкриває явища в їх логічній послідовності, забезпечує наочне порівняння двох або більше об’єктів, а також узагальнює і систематизує знання.

При розробці схем і блок-схем до електронного тексту навчальних модулів доцільні наступні рекомендації:

-       у схемі або блок-схемі повинна бути мінімальна кількість коментуючого матеріалу;

-       верхні, нижні і бічні поля схеми або блок-схеми повинні мати відступи;

-       колірна палітра схеми або блок-схеми не повинна приводити до строкатості;

-       кількість обраних складових частин схеми або блок-схеми і їх зв’язків повинні відповідати змісту і характеру виділеного фрагменту уроку.

Компактне розміщення матеріалу, лаконічні умовні позначення дозволяють розвантажити схему або блок-схему, привести її у відповідність з гігієнічними нормами і здоров’язберігаючими вимогами.

Остання зміна: четвер 13 березень 2014 2:26